Csoportunkban a foglalkozások kötött és kötetlen formában szerepelnek.
Kötetlen:
- játékba integrált fejlesztés
- mese-vers
- rajzolás, festés, kézimunka
- külső világ megismerése
Kötött:
- ének-zene
- mindennapi testedzés
- úszás
- zenés torna
- jég- és görkorcsolya
- tenisz
- fejlesztő torna
- ismerkedés a vízilabdával
A kiscsoportban már megismert tevékenységek, foglalkozások újabbakkal bővülnek a középső csoportban / pl. matematika, jég- és görkorcsolya, egyéb sporttevékenységek/. A foglalkozások időtartama – az előző korcsoporthoz képest – 5-10 perccel hosszabbodik.
Testápolás, öltözködés, táplálkozás szokásrendszere
Lehetőség szerint önállóan, illetve kis segítséggel végezzék a maguk körül adódó tisztálkodási, öltözködési, önkiszolgálási teendőket. Folyamatosan elsajátítják a naposi és mosdófelelősi feladatokat. Kezdetben a tevékenységek bemutatásával, szóbeli magyarázattal kísérve, majd ösztönözve az önállóságra.
Mozgás
A 4-5 évesek kiemelt feladata a testséma fejlesztése: a test részeinek megismerése, mozgatása, megérintése, behatárolása és megnevezése. A nagy mozgások bővülnek a pontosabb szem-, kéz-, lábkoordinációt igénylő mozgásokkal, gyakorlatokkal. Az bal- és jobboldaliság kettéválik, hangsúlyt kap az egyensúlyérzék-fejlesztés.
Játék
- Szerepjáték: a gyerekek a magukra vállalt szerepeken keresztül ábrázolják a valóság számukra lényeges mozzanatait. Kialakul a kisebb-nagyobb csoportban való együtt-játszás igénye.
- Építő, konstruáló játék: gyakran szerepjátékhoz kapcsolódik – az élethelyzetek reprodukálása közben építenek, szerkesztenek.
- Szabály-játékok: egyszerű társasjátékok, logikai játékok, dominó, puzzle, kártyák. Fontos, hogy a gyerekek a megfelelő szabály szerint játsszák a játékokat.
- Gyakorló játék: általában a konstrukciós és a szerepjáték elemeként jelenik meg, alárendelve az adott játékban megjelölt feladatoknak.
Mese-vers
- Egyszerűbb, de több versszakos mondókák
- Állatokról szóló népmesék, egyszerűbb szerkezetű műmesék
- Rövidebb, ismétlésekkel, refrénekkel tagolt versek
- A versek témáit illetően az évszakváltás, a gyermekek-felnőttek világa jelenik meg.
A mesék éltre keltésében, a középsősök szerepalkotó hajlamának nagyon jól megfelel a dramatizáló játék, amely az egyes szereplők kiválasztását, a felöltözést és a szerepnek megfelelő viselkedést jelenti.
Ének-zene
A középső csoportban – a már kialakult jó éneklési kedvre alapozva – a hangsúly az éneklési készség, a hallásfejlesztés felé kissé eltolódik. A dalok hangterjedelme bővül, a fejlesztés iránya a tiszta éneklés felé mutat.
Rajzolás-mintázás
Az ábrázolás során tovább fejlődik esztétikai érzéke, szem-kéz koordinációja. Fejlődik látása és ezzel együtt térbeni tájékozódó képessége. Fontos a helyes ceruzafogás erősítése, a technikák kigyakorlásának változatos módon kiemelt szerep jut. Az egyéni képalakítás fejlesztési iránya a forma, a nagyság és a háttér alakítása.